Breaking the Gaze: A Feminist Lens on Art, a column by Semíramis González
In the evolving landscape of contemporary art, the need for critical feminist discourse has never been more urgent. In her column “Breaking the Gaze,” Semíramis González offers a discerning examination of art through a feminist lens, exploring the triumphs and shortcomings of representation. Whether analyzing explicitly feminist exhibitions or critiquing those that reveal a masculinized, sexist perspective, González illuminates the importance of inclusivity and diversity in the art world.
Each installment will delve into specific artists and their works, employing contemporary feminist thought to unravel deeper meanings and contexts. By examining not only the overt themes presented but also the underlying structures that shape these exhibitions, González invites readers to rethink their perceptions and challenge the status quo. This column serves as a vital platform for critical engagement, fostering a dialogue that addresses systemic biases while celebrating the contributions of women and marginalized artists. Join us on this journey as we break the gaze, shifting focus to the narratives and perspectives often overlooked in the art community.
Semíramis González (Gijón, 1988) is an independent curator based in Madrid. She holds a degree in Art History from the University of Oviedo and a Master’s in Contemporary Art History and Visual Culture from the Museo Reina Sofía and the Complutense University. She is a PhD candidate at the University of Oviedo. She is currently the curator of “Visión y presencia,” a series of performances by female artists at the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.
González has curated projects such as “Escenarios de ficción” (Fictional Scenarios) by artist Ana Esteve Reig in the Kora program at the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza; the group exhibition “Contra la piel” (Against the skin) at TEA (Tenerife); “Equivocada no es mi nombre. Arte contra la violencia machista” (Wrong is not my name. Art against misogynistic violence) at LABoral Centro de Arte (Gijón); “El árbol de la rabia” (The tree of rage) at the EACC in Castellón; and “Cartas al director” (Letters to the editor) by Cristina de Middel at the Sala Canal Isabel II in the Community of Madrid. She has worked with museums and institutions, including Es Baluard Museu (Palma de Mallorca), the PHotoEspaña Festival, SCAN Tarragona (International Photography Festival), the Centro Atlántico de Arte Moderno – CAAM in Gran Canaria, and the Centro de Arte de Alcobendas, among others.
In 2021, she received the Fetico Aequalitas Award for effective gender equality, and in 2024, she was honored with the Best Ally Award by the Asociación Blanco, Negro y Magenta.
Español
Columna Rompiendo la mirada: una mirada feminista al arte, por Semíramis González
En el cambiante panorama del arte contemporáneo, la necesidad de un discurso feminista crítico nunca ha sido más urgente. En su columna “Rompiendo la mirada”, Semíramis González ofrece un análisis perspicaz de las exposiciones de arte a través de una lente feminista, explorando tanto los triunfos como las deficiencias de la representación. Ya sea analizando exposiciones explícitamente feministas o criticando aquellas que revelan una perspectiva masculinizada y sexista, González ilumina la importancia de la inclusión y la diversidad en el mundo del arte.
INES_Magazina se enorgullece de presentar: Rompiendo la mirada: una mirada feminista a las exposiciones de arte, una columna de Semíramis González
Cada entrega se adentrará en artistxs específicos y sus obras, empleando el pensamiento feminista contemporáneo para desentrañar significados y contextos más profundos. Al examinar no solo los temas evidentes presentados sino también las estructuras subyacentes que dan forma a estas exposiciones, González invita a lxs lectorxs a repensar sus percepciones y desafiar el status quo. Esta columna sirve como una plataforma vital para el compromiso crítico, fomentando un diálogo que aborde los sesgos sistémicos mientras celebra las contribuciones de las mujeres y lxs artistxs marginadxs. Únase a nosotros en este viaje mientras rompemos la mirada, cambiando el enfoque hacia las narrativas y perspectivas que a menudo se han pasado por alto en la comunidad artística.
Semíramis González (Gijón, 1988) es una comisaria independiente afincada en Madrid. Es licenciada en Historia del Arte por la Universidad de Oviedo y tiene un Máster en Historia del Arte Contemporáneo y Cultura Visual por el Museo Reina Sofía y la Universidad Complutense. Es candidata a doctora en la Universidad de Oviedo. Actualmente es comisaria de “Visión y presencia”, una serie de performances de artistas femeninas en el Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.
González ha comisariado proyectos como “Escenarios de ficción” de la artista Ana Esteve Reig en el programa Kora del Museo Nacional Thyssen-Bornemisza; la exposición colectiva “Contra la piel” en TEA (Tenerife); “Equivocada no es mi nombre. Arte contra la violencia machista” en LABoral Centro de Arte (Gijón); “El árbol de la rabia” en la EACC de Castellón; y “Cartas al director” de Cristina de Middel en la Sala Canal Isabel II de la Comunidad de Madrid. Ha trabajado con museos e instituciones, entre ellos Es Baluard Museu (Palma de Mallorca), el Festival PHotoEspaña, SCAN Tarragona (Festival Internacional de Fotografía), el Centro Atlántico de Arte Moderno – CAAM de Gran Canaria y el Centro de Arte de Alcobendas, entre otros.
En 2021 recibió el Premio Fetico Aequalitas por la igualdad efectiva de género y en 2024 fue distinguida con el Premio Mejor Aliada por parte de la Asociación Blanco, Negro y Magenta.